De adem, we halen ongeveer 23000 keer per dag adem. Dit gaat onbewust. Maar wat als je bewust of bewuster gaat ademhalen, wat zal er dan veranderen?

Zo heb ik vanaf mijn 3de levensjaar astma in mijn medische voorgeschiedenis bij de huisarts vermeld staan. Sporten zal mij goed doen. Als kind al tot aan mijn 21ste jaar heb ik veel gesport, vaak 4 keer in de week. En daar genoot ik van, ik was sterk, had veel conditie en ik had 6 blokjes op mijn buik staan. Tevens moest ik dagelijks tijdens mijn middelbare schooltijd 8 km heen en terug fietsen naar en van school. Het maakt je weerbaar! Vooral als je door weer en wind heen moet.

Ik kan mij niet goed herinneren wanneer ik astmamedicatie ben gaan gebruiken, of dat vanaf de middelbare schooltijd was of al daarvoor. Zeker in die tijd had ik ook veel last van mijn hooikoorts en heb ik verschillende tabletten uitgeprobeerd. Op zoek naar tabletten waar je niet slaperig van werd, maar die mij wel beschermde tegen graspollen enzovoort. Hoe mooi ik de lente ook vond, ik vond die periode daarom vaak niet fijn.

Na mijn studie ben ik, door een nieuwe invulling van een fulltime baan, minder gaan sporten. Ook kwamen toen perioden van luchtweginfecties en griep. Antibiotica en Prednisonkuren kwamen om de hoek zeilen, als ook de longartsbezoeken. Mijn medicatie veranderde, er ging wat af en er kwam wat bij. Daarnaast wilde ik als jonge werknemer goed presteren, waardoor ik de druk op mijzelf hoog legde. Deze onrust en stress kon ik toen niet meer kwijt in mijn sporten, daar sportte ik toen niet meer voldoende voor.

Mijn ademhaling veranderde, ik ging hoger ademhalen en ook oppervlakkiger. Uiteindelijk kwam ik met hyperventilatie op de eerst hulp terecht. Daarna kwam ik met een burn-out thuis te zitten. In die periode heb ik ontdekt wat de ademhaling voor je als mens kan betekenen, wanneer je daar bewust aandacht aan geeft. Ik kwam toen ook in aanraking met mindfulness; wat bewust aandacht geven, zonder oordelen en in het moment zijn betekend. Een wereld ging voor mij open. Het lijden kon ik zelf, bewust, omzetten door leiding te geven aan krachtige maar eenvoudige oefeningen door ze “gewoon” te doen. Net als dat je je spieren traint, train je ook je aandachtsspier! Terugkeren naar waar je was met de aandacht, mocht je worden afgeleid. Zonder dat je daar een oordeel aan gaf. Dit is een proces, welke door oefenen gemakkelijker wordt.

Vanuit mijn ervaringen ben ik mij meer gaan interesseren voor mindfulness. Ik heb daarom de basisopleiding voor “Mindfulnesstrainer” in Groningen gevolgd. En daardoor mij kunnen verdiepen in het ervaren en geven van mindfulness-oefeningen. Reflexteren van je gedachten, emoties en lichamelijke ervaringen maakt het ervaren van mindful zijn persoonlijk en inzichtelijk.

Mindfulness in de buitenlucht maakt mij nog blijer, je kunt je zintuigen dan optimaal aanzetten! Aandacht voor de ademhaling komt daarbij ook meer aan het licht. Sinds ik met Mindful Walk bezig ben, ben ik mij bewuster van mijn buikademhalingen. Ik durf zelfs al, vanaf half mei, mijn astmamedicatie te laten staan, inclusief mijn hooikoortstabletten. Want nu adem ik bewust met mijn neus in plaats van mijn mond. Het was heel leuk om jezelf te betrappen op je mondademhaling!

Tot nu toe heb ik geen klachten en kan ik de vrees voor een eventuele astma-aanval beter loslaten. Ik beweeg weer veel in de frisse buitenlucht, daar wordt ik opnieuw weer blij van! Mijn ademhaling merk ik op, wanneer ik rustig ben en wanneer ik wat gestrests ben. Ik neem dan de leiding en doe aan bewuste buik -en neusademhalingen. Dit zorgt voor minder stress, meer energie en daardoor ben ik beter in balans!

Doe er je voordeel mee!

Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *